Skip to content

Agnieszka Dudek

Rzeczoznawca Majątkowy

Menu
  • Oferta indywidualna
  • Oferta dla firm
  • Blog
  • Referencje/Certyfikaty
  • Zgłoś wycenę
  • O mnie
  • Kontakt
Menu

Jak uzyskać wypis z ewidencji gruntów i budynków?

Posted on 16 lipca 201831 sierpnia 2018 by Agnieszka Dudek

Na podstawie wypisu z ewidencji gruntów i budynków możemy uzyskać szereg informacji na temat danej nieruchomości, od powierzchni działki zaczynając, na numerze księgi wieczystej kończąc.

Wypis z ewidencji gruntów i budynków będzie Ci potrzebny gdy:

  • będziesz wnioskować o kredyt hipoteczny (dla potrzeb złożenia wniosku i wpisu hipoteki do księgi wieczystej),
  • będziesz zamawiać wycenę nieruchomości u rzeczoznawcy,
  • będziesz zakładać księgę wieczystą dla nieruchomości,
  • będziesz zawierał umowę kupna lub sprzedaży nieruchomości.

Są to najczęściej występujące przypadki.

Kto może uzyskać wypis z ewidencji gruntów i budynków?

  1. właściciel nieruchomości,
  2. osoba władająca gruntami, budynkami lub lokalami,
  3. jednostka organizacyjna władająca gruntami, budynkami lub lokalami,
  4. organ administracji publicznej,
  5. operator sieci,
  6. osoba mająca interes prawny do uzyskania takiego dokumentu.

Gdzie należy złożyć wniosek o wydanie wypisu z ewidencji gruntów i budynków?

Wniosek o wydanie wypisu składa się w Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta, właściwym miejscowo dla interesujących nas działek. W przypadku nieruchomości położonych na terenie miasta (w przypadku miasta Rybnika są to dzielnice: Boguszowice, Niedobczyce, Niewiadom, Stodoły, Centrum, Chwałęcice, Chwałowice, Golejów, Gotartowice, Grabownia, Kamień, Kłokocin, Ligota, Ochojec, Paruszowiec, Popielów, Radziejów, Rybnicka Kuźnia, Wielopole, Zamysłów i Zebrzydowice), wniosek składa się w Urzędzie Miasta [(Urząd Miasta Rybnik, Wydział Geodezji i Kartografii (III p.)]. Jeżeli nieruchomości położone są na terenie powiatu (w przypadku powiatu rybnickiego są to miejscowości: Czerwionka – Leszczyny (gminy miejskie i wiejskie), Gaszowice, Jejkowice, Lyski, Świerklany), w Starostwie Powiatowym (Wydział Geodezji pok. 107).

Jak można złożyć wniosek o wydanie wypisu z ewidencji gruntów i budynków?

Wniosek można złożyć na trzy sposoby:

  • osobiście,
  • listownie,
  • poprzez platformę ePuap (potrzebujesz jednak profilu zaufanego).

Jak wypełnić wniosek o wydanie wypisu z ewidencji gruntów i budynków?

Właściwy wniosek możesz pobrać na miejscu w Urzędzie, lub pobrać go z tego linku wniosek o wydanie wypisu z ewidencji gruntów i budynków. We wniosku musisz podać:

poz. 1-5: swoje dane, a więc imię i nazwisko, adres. Nie zapomnij również o numerze telefonu, który w przypadku błędnie, lub nieczytelnie wypełnionego wniosku, umożliwi szybszy kontakt ze strony Wydziału Geodezji.

poz. 6: wpisz nazwę miejscowości i datę,

poz. 9: zaznacz, którym wnioskiem jesteś zainteresowany. W ramach jednego wniosku można dokonać kilku zaznaczeń, a więc możesz jednocześnie zaznaczyć wypis z rejestru gruntów i wypis z kartoteki budynków. Jeśli nie jesteś pewien, który wniosek potrzebujesz, upewnij się u osoby, która zleciła Ci jego zamówienie, lub skorzystaj z przypisów na końcu wniosku.

poz. 10: w zależności od położenia miejscowości, poszczególne kolumny należy wypełnić odpowiednimi danymi. Poniżej prezentuję przykładowy sposób wypełnienia wniosku:

Rybnik powiat rybnicki
powiat Rybnik rybnicki
gmina Rybnik np. Lyski
obręb ewidencyjny np. Chwałęcice np. Zwonowice

Jeśli nie znasz obrębu, wpisz adres nieruchomości. Aby można było zidentyfikować nieruchomość, należy podać również numer(y) działek, lub numer księgi wieczystej.

poz. 12: wpisz swoje dane, lub dane osoby, którą upoważniasz do kontaktu w sprawie wniosku.

poz. 13: wybierz, w jakiej postaci chcesz odebrać wniosek. Masz do wyboru dwie opcje: osobiście w siedzibie organu, lub za pomocą poczty (wysyłka na wskazany adres za dodatkową opłatą).

Pamiętaj, żeby podpisać się pod wnioskiem czytelnie imieniem i nazwiskiem.

Tak wypełniony wniosek składasz we właściwym urzędzie. Czas oczekiwania jest różny, w zależności od miejscowości i ilości oczekujących wniosków. W przypadku miasta Rybnika jest to około kilka dni, w Starostwie wypis powinieneś dostać od ręki. Zanim odbierzesz gotowy wypis, otrzymasz dokument obliczenia opłaty, którą należy uiścić w kasie urzędu. Z potwierdzeniem zapłaty możesz odebrać zamówiony dokument. Powodzenia!

Agnieszka M. Dudek – rzeczoznawca majątkowy, biegły sądowy przy Sądzie Okręgowym w Gliwicach, autorka artykułu „Skorzystaj z pomocy rzeczoznawcy, będziesz spać spokojnie”, współpracuję z firmą

oraz

 

Powiązane wpisy:

  1. Oznaczenia na mapie ewidencyjnej Zgodnie z art. 2 pkt. 7 Ustawy prawo geodezyjne i...
  2. Jakie cechy nieruchomości wpływają na jej wartość? Atrybuty ukryte w planach Rzeczoznawca majątkowy poprzez szereg różnych analiz dokonuje oceny, które cechy...
  3. Opróżnione miejsce hipoteczne – wada czy zaleta? Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece z dnia 20...
  4. Jak szybciej sprzedać nieruchomość? Eksponowanie zalet nieruchomości. „Sprzedaż nieruchomości nie jest łatwym przedsięwzięciem. Jedni chcą sprze­dać drogo,...

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O mnie

    • rzeczoznawca majątkowy
    • biegły sądowy w zakresie szacowania wartości nieruchomości
    • członek Polskiego Stowarzyszenia Rzeczoznawców Majątkowych
    • autorka artykułu „Skorzystaj z pomocy rzeczoznawcy, będziesz spać spokojnie”
    • OPINIE KLIENTÓW:

Zgłoś wycenę

Zgłoś wycenę

Zobacz mój profil na Facebooku!

© 2025 Agnieszka Dudek | Powered by Superbs Personal Blog theme