Na podstawie wypisu z ewidencji gruntów i budynków możemy uzyskać szereg informacji na temat danej nieruchomości, od powierzchni działki zaczynając, na numerze księgi wieczystej kończąc.
Wypis z ewidencji gruntów i budynków będzie Ci potrzebny gdy:
- będziesz wnioskować o kredyt hipoteczny (dla potrzeb złożenia wniosku i wpisu hipoteki do księgi wieczystej),
- będziesz zamawiać wycenę nieruchomości u rzeczoznawcy,
- będziesz zakładać księgę wieczystą dla nieruchomości,
- będziesz zawierał umowę kupna lub sprzedaży nieruchomości.
Są to najczęściej występujące przypadki.
Kto może uzyskać wypis z ewidencji gruntów i budynków?
- właściciel nieruchomości,
- osoba władająca gruntami, budynkami lub lokalami,
- jednostka organizacyjna władająca gruntami, budynkami lub lokalami,
- organ administracji publicznej,
- operator sieci,
- osoba mająca interes prawny do uzyskania takiego dokumentu.
Gdzie należy złożyć wniosek o wydanie wypisu z ewidencji gruntów i budynków?
Wniosek o wydanie wypisu składa się w Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta, właściwym miejscowo dla interesujących nas działek. W przypadku nieruchomości położonych na terenie miasta (w przypadku miasta Rybnika są to dzielnice: Boguszowice, Niedobczyce, Niewiadom, Stodoły, Centrum, Chwałęcice, Chwałowice, Golejów, Gotartowice, Grabownia, Kamień, Kłokocin, Ligota, Ochojec, Paruszowiec, Popielów, Radziejów, Rybnicka Kuźnia, Wielopole, Zamysłów i Zebrzydowice), wniosek składa się w Urzędzie Miasta [(Urząd Miasta Rybnik, Wydział Geodezji i Kartografii (III p.)]. Jeżeli nieruchomości położone są na terenie powiatu (w przypadku powiatu rybnickiego są to miejscowości: Czerwionka – Leszczyny (gminy miejskie i wiejskie), Gaszowice, Jejkowice, Lyski, Świerklany), w Starostwie Powiatowym (Wydział Geodezji pok. 107).
Jak można złożyć wniosek o wydanie wypisu z ewidencji gruntów i budynków?
Wniosek można złożyć na trzy sposoby:
- osobiście,
- listownie,
- poprzez platformę ePuap (potrzebujesz jednak profilu zaufanego).
Jak wypełnić wniosek o wydanie wypisu z ewidencji gruntów i budynków?
Właściwy wniosek możesz pobrać na miejscu w Urzędzie, lub pobrać go z tego linku wniosek o wydanie wypisu z ewidencji gruntów i budynków. We wniosku musisz podać:
poz. 1-5: swoje dane, a więc imię i nazwisko, adres. Nie zapomnij również o numerze telefonu, który w przypadku błędnie, lub nieczytelnie wypełnionego wniosku, umożliwi szybszy kontakt ze strony Wydziału Geodezji.
poz. 6: wpisz nazwę miejscowości i datę,
poz. 9: zaznacz, którym wnioskiem jesteś zainteresowany. W ramach jednego wniosku można dokonać kilku zaznaczeń, a więc możesz jednocześnie zaznaczyć wypis z rejestru gruntów i wypis z kartoteki budynków. Jeśli nie jesteś pewien, który wniosek potrzebujesz, upewnij się u osoby, która zleciła Ci jego zamówienie, lub skorzystaj z przypisów na końcu wniosku.
poz. 10: w zależności od położenia miejscowości, poszczególne kolumny należy wypełnić odpowiednimi danymi. Poniżej prezentuję przykładowy sposób wypełnienia wniosku:
Rybnik | powiat rybnicki | |
powiat | Rybnik | rybnicki |
gmina | Rybnik | np. Lyski |
obręb ewidencyjny | np. Chwałęcice | np. Zwonowice |
Jeśli nie znasz obrębu, wpisz adres nieruchomości. Aby można było zidentyfikować nieruchomość, należy podać również numer(y) działek, lub numer księgi wieczystej.
poz. 12: wpisz swoje dane, lub dane osoby, którą upoważniasz do kontaktu w sprawie wniosku.
poz. 13: wybierz, w jakiej postaci chcesz odebrać wniosek. Masz do wyboru dwie opcje: osobiście w siedzibie organu, lub za pomocą poczty (wysyłka na wskazany adres za dodatkową opłatą).
Pamiętaj, żeby podpisać się pod wnioskiem czytelnie imieniem i nazwiskiem.
Tak wypełniony wniosek składasz we właściwym urzędzie. Czas oczekiwania jest różny, w zależności od miejscowości i ilości oczekujących wniosków. W przypadku miasta Rybnika jest to około kilka dni, w Starostwie wypis powinieneś dostać od ręki. Zanim odbierzesz gotowy wypis, otrzymasz dokument obliczenia opłaty, którą należy uiścić w kasie urzędu. Z potwierdzeniem zapłaty możesz odebrać zamówiony dokument. Powodzenia!
Agnieszka M. Dudek – rzeczoznawca majątkowy, biegły sądowy przy Sądzie Okręgowym w Gliwicach, autorka artykułu „Skorzystaj z pomocy rzeczoznawcy, będziesz spać spokojnie”, współpracuję z firmą
oraz