Kiedyś ktoś mądry powiedział, że jeśli kochasz pracę, którą wykonujesz, to tak jakbyś nie pracował. W dodatku łatwiej zarobisz pierwszy milion, jeśli znajdziesz swój wymarzony pomysł na biznes. I na pewno coś w tym jest. Na pewno jest to rozwiązanie idealne – robisz to co kochasz i jeszcze zarabiasz na tym pieniądze! Cudowne prawda?
W jednym z moim wpisów wspominałam, że żyjemy w epoce społeczeństwa informacyjnego, co oznacza, że największym dobrem jest informacja. W dobie komputerów i internetu, możesz dotrzeć ze swoim przekazem do milionów ludzi na całym świecie! A jeśli uda Ci się do nich dotrzeć, być może budując swoją listę mailingową (inaczej listę klientów, z którymi kontaktujesz się poprzez adres email) możesz sprzedać im swoje produkty, zarabiając na tym ogromne pieniądze. Może to być Twój pomysł na biznes na wsi, jak i w małym mieście. Możesz przejść swoją drogę od zera do milionera dużo szybciej niż inni, jeśli tylko wykonasz opisane przeze mnie czynności (chociaż ich wynik jest zależny tylko i wyłącznie od Twojego zaangażowania. Oznacza to, że nie gwarantuję Ci spektakularnych wyników, bez Twojego niezbędnego nakładu pracy).
Niezależnie od tego, czy jesteś młody, czy stary – masz jakieś doświadczenie i wiedzę, którą możesz podzielić się z innymi.
Historie ludzi, którzy osiągnęli sukces. Jeśli przeczytasz kilka biografii ludzi, którzy osiągnęli niebywały sukces i przeszli drogę od zera do milionera zauważysz, że swój sukces zbudowali oni na swojej pasji (czytając wiele biografii nie natknęłam się jeszcze na informację, żeby osoba pracująca na etacie, zarabiała miliony). Każda z nich dorobiła się ogromnych fortun, opierając swój pomysł na biznes na swojej pasji. Pozwól, że przytoczę Ci kilka osób dla poparcia mojej tezy..
I wiele wiele innych postaci, których nie jestem w stanie tutaj teraz wymienić. Czy Ty również chciałbyś znaleźć się w tym gronie?
|
Jak więc znaleźć najlepszy pomysł na biznes?
Najlepiej weź kartkę i długopis i od razu notuj odpowiedzi na te pytania. Przede wszystkim zastanów się:
- Co najbardziej lubisz robić?
- Na czym bardzo dobrze się znasz?
- W jakiej dziedzinie masz bardzo dużą wiedzę?
- W jakich dziedzinach zdobyłeś/aś bardzo duże doświadczenie?
Kiedy już odpowiesz i zanotujesz odpowiedzi na powyższe pytania, powinieneś już mniej więcej wiedzieć, wiedzą z jakiej dziedziny chciałbyś się podzielić z innymi. Możesz wypisać kilka odpowiedzi i nadać im punktację od tej, w której masz największą wiedzę, do tej w której masz najmniejszą. Ostatecznie i tak powinieneś/aś skupić się na jednym celu, aby ukierunkować swoje działania, na opracowanie strategii jego rozwoju. Zbyt duża lista celów powoduje, że Twoje działania są rozproszone, przez co ich osiąganie jest o wiele trudniejsze i wolniejsze.
Bardzo ważnym etapem, którego nie możesz pominąć jest określenie swojej grupy odbiorców – w jakim są wieku? Czy są to głównie kobiety czy mężczyźni? Czym się zajmują? Czy jest duża konkurencja w wybranej niszy? Jakie problemy rozwiązuje Twój produkt? Jeśli nie posiadasz danych na temat swojej grupy docelowej, możesz wysłać do nich ankietę np. na FB, Tweeterze i zadać im pytania, na które szukasz odpowiedzi. Polecam Ci stronę do tworzenia ankiet Wufoo, z której sama korzystam. Dane, które uzyskasz będą Ci potrzebne między innymi do tworzenia grupy odbiorców np. poprzez Facebooka. Nie będziesz musiał/a wtedy wydawać swoich pieniędzy na źle określoną grupę odbiorców (przez co reklama nie trafi do tych osób, do których chcesz).
Jeśli odpowiedziałeś już sobie na to pytanie i wiesz co jest Twoją pasją, a także jaka jest Twoja grupa docelowa, kolejnym krokiem będzie zastanowienie się, czy wiedza którą posiadasz jest poszukiwana przez innych. Innymi słowy, czy jest na nią popyt rynkowy. W tych działaniach z pewnością pomoże Ci Planer Słów Kluczowych Google (jeśli jeszcze nie posiadasz konta w google, załóż go jak najszybciej!), a także YouTube. Wpisz odpowiednie słowo kluczowe do planera i YouTube i sprawdź ile jest wyszukiwań dla danego zapytania. Im więcej wyszukiwań tym lepiej. Następnie wpisz w swojej wyszukiwarce ponownie słowo kluczowe i sprawdź, ile jest wyników dla danego zapytania. W tym przypadku im mniej, tym lepiej.
Kolejnym etapem powinno być zastanowienie się, w jakiej formie możesz przedstawić swoją wiedzę i czy posiadasz odpowiednie zasoby do jej przekazania. Czy wiedzę będziesz przekazywać w formie video, ebooka, audiobooka, czy może na webinarach? Czy posiadasz odpowiedni sprzęt, do stworzenia takich materiałów? (np. wysokiej jakości kamera, komputer, mikrofon itp). Przemyśl, która forma najlepiej przemówi do Twoich odbiorców, czy może chcesz połączyć je wszystkie. Cały czas musisz mieć na uwadze, aby wiedza którą przekazujesz, rozwiązywała KONKRETNY problem. Jeśli np. ktoś nie wie jak dokonywać obliczeń w Excelu, to będzie szukał gotowego rozwiązania, co, jak i gdzie musi wpisać, aby dokonać interesujących go obliczeń.
Po dokonaniu wszystkich powyższych działań, powinieneś/aś mieć już podstawowe założenia do swojego pomysłu na biznes. Wiesz już:
- jaka jest Twoja pasja
- w jakiej niszy będziesz pracować
- jaka jest Twoja grupa docelowa
- jakie problemy rozwiązują Twoje produkty
- w jakiej formie zaoferujesz swoje produkty
Co Ci dają te wszystkie informacje?
Przede wszystkim są podstawowymi założeniami do Twojego biznesu. Jeśli pominiesz ten etap, może się okazać, że stworzony przez Ciebie produkt trafi do złej grupy odbiorców, przez co po prostu nikt go nie kupi. A cała wykonana praca przy produkcie pójdzie na marne. Nie pomijaj więc tego etapu, wykonaj go bardzo dokładnie, zapisuj jak najwięcej odpowiedzi na powyższe pytania. Im więcej informacji posiadasz, tym lepiej dla Ciebie.
Co musisz zrobić?
- znajdź swoją pasję (co lubię robić? na czym się znam najlepiej? w czym mam największe doświadczenie?)
- określ swoją niszę (czy jest konkurencja, jeśli tak to jaka, co proponuje konkurencja, jak dużo osób szuka wiedzy, którą posiadam)
- określ swoją grupę docelową (wiek, płeć, zajęcie)
- wypisz problemy, jakie rozwiązuje dostęp do wiedzy którą proponujesz (im więcej tym lepiej), jakie ma korzyści z zastosowania Twojej wiedzy
- w jakiej formie będziesz przekazywał wiedzę (ebook, video, webinar itp.)
- stwórz produkt!
Gdy Twój produkt będzie już gotowy, przejdziesz do kolejnego etapu, czyli reklamowania wiedzy w sieci, aby móc na niej zarabiać. Pokażę Ci, gdzie i jak reklamować swój produkt w sieci, aby jak najwięcej osób chciało z niego skorzystać. Część z tych informacji dotyczących miejsc, gdzie możesz udostępnić swoją wiedzę, znajdziesz we wpisie Jak zarobić na wiedzy?
Polecam Ci również najnowszą książkę Andy’iego Harringtona Jak czerpać zyski z pasji, która była dla mnie inspiracją do utworzenia tego wpisu (swoją drogą powstawał ponad tydzień). Ale również świetnie wpisuje się w założenia mojego bloga „Zarabiaj więcej, pracuj mniej”. Jego najnowsza książka powie Ci, „jak zarobić sporo pieniędzy dzięki temu, kim jesteś i co wiesz”. Jak to mówią szafiarki „absolutny must have”! 😉 Opis książki dostępny pod linkiem Jak czerpać zyski z pasji? Andy Harrington
(zdjęcie freedigitalphotos.net by krishna arts)